Alvin Tan Hina Pelembagaan Malaysia?


Saya akan beritahu anda mengapa kita ada hak untuk mengkritik islam. Anda brainwashed rakyat Malaysia. Ini bukan persoalan perkauman atau apa yang anda diajar di sekolah sehingga anda membesar menjadi biri-biri. Ini adalah mengenai hak-hak politik.
Di Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada, Australia, Eropah, dan lain-lain, Islam hanyalah sekadar kepercayaan peribadi. Di Malaysia, Islam dicampurkan dengan politik; undang-undang dan institusi kita sangat banyak dipengaruhi oleh Islam. Oleh itu, Islam adalah satu sistem politik.
Lagi sekali saya tekankan di sini. Islam adalah satu sistem politik.
Sebenarnya ia adalah bagus untuk mengkritik sistem politik. Jika anda menggunakan Islam untuk mengawal dan mentadbir rakyat, sudah tentu rakyat hanya hidup dengan tertakluk kepada kaedah-kaedah dan prinsip-prinsip agama ini sewenang-wenangnya - mempunyai hak untuk bersuara di atasnya. Anda tidak lagi boleh mengatakan ianya suci atau tidak boleh disentuh, dan semua orang mesti menghormati dan tidak mempersoalkannya, hanya kerana ia adalah agama kamu.
Jika orang dipaksa untuk hidup hanya tertakluk kepada Islam, mereka harus diberikan hak untuk mempersoalkannya. Ia hanya adil dengan cara itu. Jika anda hanya menjaga agama dikalangan anda sendiri tanpa membiarkan ia mempengaruhi hal ehwal Parlimen, Putrajaya dan Perkhidmatan Awam, kami pasti tidak akan menyatakan sesuatu yang bodoh tentang islam. Penghormatan kami hanya setakat ini.
Saya sebutkan quote oleh Rowan Atkinson:
"Apa yang salah dengan tidak suka kepada sesuatu agama sekiranya  aktiviti atau pengajaran agama tersebut adalah begitu keterlaluan, tidak rasional atau penyalahgunaan hak asasi manusia dimana agama tersebut seharusnya  tidak disukai?"

Ps... kenyataan di atas merupakan yang terbaru ditulis oleh Alvin Sial Tan. Siapa yang harus dipersalahkan...???

No comments