Jangan Pakai Coli Ketika Tidur!!


Kanser atau barah adalah nama penyakit bagi salah satu tumor ganas yang sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat terutamanya kaum wanita dan ia sukar diramalkan. Banyak faktor yang mempengaruhi dan terdapat banyak jenis. Dikatakan sampai kini kanser masih menduduki peringkat pertama dalam kes kematian di dunia. Salah satu jenis kanser adalah kanser payudara. Penderita penyakit ini terus bertambah saban tahun namun, hanya segelintir sahaja yang mengetahui gejala kanser payudara ini.



tanda awal kanser payudara


Oleh kerana cetek dalam ilmu pengetahuan dan tidak prihatin dengan perubahan diri menyebabkan penyakit ini sukar dicegah dan ditangani. Atas kerana pada umumnya gejala-gejala kanser tersebut didapati dari beberapa kes kecil yang seringkali dirasakan tidak penting dan tidak berbahaya. Namun pada hakikatnya, pengenalan terhadap gejala-gejala awal kanser payudara dapat menangani kes ini secara maksima sebelum kanser merebak dan menjadi semakin serius.
Ada beberapa tanda-tanda atau gejala (sipmtom) umum yang kadang kala di luar dari pengawasan kita kerana hal tersebut biasanya tidak akan mengganggu keadaan tubuh badan dalam melakukan sebarang aktiviti dan kerana itu pulalah beberapa orang yang mengalaminya biasa mengabaikannya dengan mudah dan menganggapnya sebagai hal yang biasa-biasa saja. Padahal dari sini, kewaspadaan dan pemeriksaan lebih lanjut harus dilakukan. Berikut adalah gejala awal yang sering dialami oleh penderita kanser payudara :-
1. Benjolan
Benjolan ini umumnya terdapat di bawah kulit payudara dan ukurannya lebih kurang sebesar kacang tanah. Biasanya benjolan tersebut hanya terdapat di sebelah payudara saja. Apabila benjolan tersebut ditekan dan dapat bergeser, itu bermakna masih merupakan gejala awal yang ringan dan boleh segera ditangani. Sebaliknya, bila benjolan tersebut sudah tidak boleh bergeser dan ukurannya lebih besar dan keras maka awas, kanser sudah memasuki tahap serius. Benjolan ini juga boleh didapati di permukaan ketiak, walaupun tidak selalu bermakna kanser—tapi ada baiknya diberikan pemeriksaan lebih lanjut.
2. Perubahan bentuk puting payudara
Puting tetek kelihatan rata, terbalik atau masuk ke dalam. Atau mungkin terasa sakit yang berlanjutan.
3. Keluarnya darah atau cairan janggal
Cairan darah yang keluar umumnya tidaklah banyak, namun cukup mengganggu. Selain darah ada juga berupa cairan kekuningan seperti darah putih atau bahkan nanah. Hal ini biasanya diikuti dengan rasa nyeri pada permukaan payudara dan rasa gatal pada daerah sekitar puting tetek. (Kadang kala ini bukan bermakna kanser, namun tetap harus berwaspada)
4. Perubahan warna kulit
Warna kulit payudara berubah warna menjadi kemerahan .
5. Perubahan tekstur kulit
Permukaan kulit payudara kelihatan bersisik atau berkedut seperti kulit limau purut. Kulit akan terasa kasar dan kaku.
6. Luka yang sukar sembuh
sering juga timbul luka yang sukar sembuh dan terasa panas seterusnya akan membengkak.
7. Payudara terasa panas, kemerahan dan bengkak
8. Adanya benjolan-benjolan kecil
9. Terasa sangat gatal di daerah sekitar puting tetek
10. Benjolan yang keras itu tidak bergerak ( terfiksasi )
Biasanya pada peringkat awal tidak terasa sakit.
Pada kebiasaannya jika benjolan itu kanser, ia hanya terdapat pada satu belah payudara sahaja.

No comments